Opetus ja elämä

Jumalan sanan opetusta ja elämää ei voida irrottaa toisistaan. Me elämme sen opetuksen mukaan, jota pidämme totena ja hyvänä elämän ohjeena. Opetus voidaan jakaa silti kahteen eri ryhmään sen perusteella, miten se vaikuttaa arkipäivän elämäämme ja seurakunnan käytäntöihin:

  1. Käskyt, ohjeet, neuvot, kehotukset, rohkaisu, kannustus, lohdutus, pyynnöt ja suositukset.
    1. Nämä vaikuttavat suoraan siihen, miten me elämme ja käyttäydymme kotona sekä seurakunnassa. Me emme saa esimerkiksi valehdella toinen toisellemme, emmekä aiheuttaa mitään vahinkoa veljille, emmekä tehdä syntiä, sillä meidät on kutsuttu pyhitykseen [puhdistumaan] eikä saastaisuuteen.
  2. Profeetallisen ilmoituksen ja Raamatun asiatietojen ymmärtäminen.
    1. Nämä eivät vaikuta suoraan käytökseemme eivätkä elämäntapoihimme, ellemme sitten kiivaile jonkin opillisen asian puolesta eri tavalla uskovia vastaan. Sillä ei ole esimerkiksi mitään merkitystä arkielämäni kannalta, milloin uskon Jeesuksen saapuvan takaisin, tai kuka tai mikä on Ilmestyskirjan peto ja portto, Suuri Babylon. Toki näitäkin tulkintoja ja tietoa on mahdollista käyttää väärin ja tehdä syntiä veljiä vastaan väittelemällä kiivaasti oikean tulkinnan puolesta, mutta niin ei ole kristityn lupa tehdä. Meillä on oltava sijaa erilaisille tulkinnoille ja ymmärryksen lisääntymiselle itse kunkin Raamatun tutkistelussa. Vai kuka on se, joka tiesi kaikki Raamatun profetioiden selitykset ja taustatiedot heti uskoontulonsa hetkellä?

Niin kuin huomaat, on onnellisen elämän ohjeet erotettava Raamatun tietopuolisesta sanomasta ja esimerkiksi lopun ajan profetioiden ymmärtämisestä. Käytöksemme ja moraalin kannalta on tärkeintä osata suhtautua oikein eri tavalla uskoviin lähimmäisiimme. Meidän tulee kunnioittaa ja rakastaa heitä riippumatta siitä, millainen opillinen näkemys heillä lähtökohtaisesti on jostakin asiasta, joka ei vaikuta suoraan jokapäiväiseen elämäämme ja käytökseemme.

On silti opin kohtia, jotka vaikuttavat seurakunnan käytäntöihin, julistuksen sisältöön ja jopa kristittyjen elämään tai sydämen asenteisiin. Tällaisia ovat ns. pyhät toimitukset kuten kaste ja ehtoollinen. Joillakin ryhmillä on muitakin ”sakramentteja” tai niihin verrattavia rituaaleja, mutta näistä ei ole tarkoitukseni puhua vielä tässä vaiheessa. Palaan niihin ehkä myöhemmin, jos Herra tahtoo ja koen sen tarpeelliseksi.

Käsittelen näiden sijasta seuraavassa artikkelissani ”oppia iankaikkisesta tuomiosta”, joka on heprealaiskirjeen mukaan ”Kristuksen opin alkeita”. (Hepr. 6:2) Kyse ei ole kuitenkaan mistään kovin yksinkertaisesta ja helposta opin kohdasta ainakaan sen perusteella, miten monella eri tavalla kristityt ja itseään kristittyinä pitävät henkilöt ovat sen opin tulkinneet. Voit lukea tästä lisää seuraavassa artikkelissani.

Mainokset

Tietoja kristinusko

Uskon Jeesukseen Kristukseen, Jumalan Poikaan ja meidän Herraamme, ja meidän Isäämme Jumalaan, niin kuin Raamatussa on kirjoitettu.
Kategoria(t): Oppi Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s