Kaiken olevaisen luoja

Olet ehkä miettinyt sitä, mistä voidaan tietää, onko Jumala olemassa vai ei? Parhain todistus Jumalan olemassaolosta olemme me ihmiset ja koko maailmankaikkeus. Mitään ei voisi olla olemassa, ellei Jumala olisi luonut sitä.

Raamattu ilmoitta meille Jumalan, joka on luonut kaiken, mitä on olemassa. Raamatun ilmoittama Jumala ei ole verrattavissa luonnonkansojen jumaliin, joista he ovat tehneet kuvia ja patsaita, joita he ovat palvoneet jumalinaan. Raamatun Jumala ei ole samanlainen kuin pakanoiden palvomat taivaankappaleet: aurinko, kuu ja tähdet. Raamatun Jumala on luonut kaiken sen, mitä pakanat ovat jumalina kautta aikojen palvoneet. Niinpä Raamatun ilmoittamaan Jumalaan on syytä suhtautua aivan erityisellä kunnioituksella ja kiinnostuksella. Hän ei ole ihmisten keksintöä, mutta ihmiset ovat hänen tekoaan, alunperin hänen kuvakseen luotuja olentoja.

Sinun ei tarvitse uskoa välttämättä Raamatun ilmoittamaan Jumalaan voidaksesi uskoa luomiseen. Luomiseen voi uskoa kuka tahansa ihmisen järkeen ja tieteellisen tutkimuksen tuloksiin luottava ihminen. Luomisuskoa vastaan on olemassa vain yksi teoria, joka on todistettu tieteellisen tutkimisen ja älyllisen pohdinnan kautta epätieteelliseksi: se on evoluutioteoria. Suuri osa maailman ihmisistä eritoten länsimaissa uskoo sokeasti evoluutioteoriaan, vaikka he eivät tiedä, mitä siinä väitetään. Tähän on ollut syynä ihmisten luontainen Jumalan ja uskonnon vastaisuus sekä ateististen naturalistien vaikutus mediaan, niin että sen kautta tuleva informaatio on tukenut yksipuolisesti evoluutioteoriaa ”tieteellisenä totuutena”.

Raamatun Jumala on ilmoittanut itsensä ihmisille luomisesta lähtien. Hän puhui Edenin puutarhassa Adamille ja on ilmestynyt sen jälkeen hänen jälkeläisilleen Seetin suvussa. Jumalan sanat ovat kulkeutuneet perimätietona sukupolvelta toiselle aina Moosekseen, Jumalan palvelijaan, asti. Hän kirjoitti ylös Jumalan puheen hänelle ja Israelin kansalle, mutta jo tätä ennen oli kirjoitettua perimätietoa maailman luomisesta ja Adamin jälkeläisten sukuluetteloista. Kaikki tämä tieto löytyy meidän Raamatustamme, 1. Mooseksen kirjasta.

Vanhan testamentin kirjoitukset kuvaavat Jumalaa kaiken olevaisen luojana. Hän on erityisesti Israelin kansan ”isä”, sillä hän on valinnut Jaakobin suvun kantamaan todistusta itsestään ja varjelemaan pyhät kirjoitukset. Israelilaiset ovatkin kopioineet pyhiä kirjoituksia uskollisesti vuosisadasta toiseen, niin että ne ovat säilyneet meille asti lähes muuttumattomina. Tähän on vaikuttanut osaltaan Jumalan oma sana, jonka mukaan kukaan ei saa lisätä mitään hänen sanoihinsa, eikä ottaa niistä mitään pois. (5.Moos. 12:32|13:1)

Jeesus Kristus sanoi, että Jumala on hänen Isänsä, ja hän itse on Jumalan Poika. Jeesus ei ole siis Isä. Uusi testamentti kuvaa kaiken olevaisen luojan ”Jeesuksen Kristuksen Jumalana ja Isänä, meidän Isänämme”. Jeesuksen on puolestaan kirjoitettu olevan ”meidän Herramme”: hän on Jumala ihmisille ja luoduille olennoille, mutta ei omalle Isälleen. Jeesus oli omien sanojensa mukaan olemassa jo ennen maailman luomista, joten hän ei ole kuin vain joku ihminen: hän on Jumalan Poika. Mutta vain ihmiselle Kristukselle Jeesukselle oli mahdollista kuolla ristillä ja sovittaa maailma Isän Jumalan kanssa viattoman verensä kautta. Näin eroa Isän ja Pojan välillä on kuvattu Uuden testamentin kirjoituksissa.

Jeesus oli luvannut opetuslapsille, että hän (tai Isä) lähettäisi Pyhän Hengen olemaan heidän kanssaan iankaikkisesti sen jälkeen, kun hän olisi kuollut, noussut ylös kuolleista ja otettu taivaaseen Isän tykö. Jumala lähettikin Pyhän Hengen opetuslapsiin ensimmäisenä kristillisenä helluntaina noin vuoden 30 tienoilla. Jumalan Pyhä Henki on siitä lähtien asunut kaikkien Jeesukseen Kristukseen uskovien sydämissä. Hän todistaa yhdessä meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia, ja että Jeesus on noussut ylös kuolleista. (Room. 8:16) Tuskinpa kukaan voisi tätä sanaa ilman Pyhää Henkeä ja Jumalan todistusta uskoa, mutta niin me nyt kuitenkin uskomme, ja tämä on meidän iankaikkisen elämämme toivo: kuolleiden ylösnousemus.

Kristityt ja heihin yhteydessä olleet henkilöt alkoivat laatia erilaisia opinkappaleita uskosta Jumalaan apostolien ajan jälkeen. Kaikkein tunnetuin lienee ns. apostolinen uskontunnustus, jonka tunnustamista on pidetty jopa kristittynä olemisen ehtona. Alussa ei tällaisia uskontunnustuksia kuitenkaan kristityiltä vaadittu, eikä niitä pitäisi vaatia tänäkään päivänä. Meille riittää se, että me tunnustamme uskovamme Herraan Jeesukseen Kristukseen, Jumalan Poikaan, ja meidän Isäämme, niin kuin Raamatussa on kirjoitettu. Mitään tämän yli meneviä uskontunnustuksia ei kristityn ole tarve tunnustaa.

Kun me puhumme Jumalasta, niin meidän tulee puhua hänestä samalla tavalla kuin Raamatussa on hänestä puhuttu. Me emme saa sekoittaa keskenään Isää ja Poikaa ja Pyhää Henkeä. Me saamme puhua Isästä vain samassa merkityksessä kuin hänestä on puhuttu Raamatussa. Me saamme puhua Pojasta vain samassa merkityksessä ja samoja sanoja käyttäen kuin hänestä on puhuttu Raamatussa. Ja me saamme puhua Pyhästä Hengestä vain samalla tavalla kuin hänestä on kirjoitettu Raamatussa. Kun näin teemme, niin emme anna väärää todistusta Jumalasta ja siitä, millainen hän on.

Uskovia on kautta kristinuskon historian vaadittu tunnustamaan jotkut tietyt opinkohdat tosiksi, jotta heitä ei olisi erotettu kirkosta tai tapettu harhaoppisuuden vuoksi. Meidän onneksemme uskonnonvapaus on laajentunut vähitellen tultaessa 1900-luvulle, niin että saamme uskoa tätä kirjoitettaessa (vuonna 2011) niin kuin tahdomme, eikä siitä joudu edesvastuuseen esivallan edessä. Jos Jeesukseen uskovat henkilöt olisivat paljastaneet uskonsa ja kantansa tiettyihin opin kohtiin vielä 1500-luvulla Lutherin Saksassa, niin heidät olisi tapettu tai karkoitettu pois maasta eriuskoisuuden vuoksi. Luther jatkoi vain sitä perinnettä, jonka katolinen kirkko oli aloittanut vainotessaan eri tavalla uskovia kristittyjä.

On Jumalan suurta armoa ja hyvyyttä, että saamme uskoa häneen niin kuin on kirjoitettu, eikä meidän tarvitse pelätä enää henkemme edestä uskomme vuoksi. Kaikkialla maailmassa asiat eivät ole yhtä hyvin. Joissakin muslimimaissa kristittyjä tapetaan edelleen sen vuoksi, että he opettavat evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta julkisesti. Pohjois-Koreassa kristityt suljetaan vankiloihin, samoin kuin muissa entisissä kommunistimaissa, joten marttyyrien aika ei ole vieläkään ohi. Voi olla jopa niin, että ennen Jeesuksen toista tulemusta kristittyjä tapetaan kaikkialla yhä lisääntyvässä määrin, ja kielletään meitä todistamasta Jeesuksesta julkisuudessa. Vaikka tämä kielto ei koskisi koko maailmaa, niin Lähi-itää kuitenkin, joka on oleva tulevan pedon valtakunnan ydinaluetta.

Luettavaa

Advertisements

Tietoja kristinusko

Uskon Jeesukseen Kristukseen, Jumalan Poikaan ja meidän Herraamme, ja meidän Isäämme Jumalaan, niin kuin Raamatussa on kirjoitettu.
Kategoria(t): Jumala Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s